Hur man får bakgrunden suddig - bländaren

Fick en fråga i vintras om jag inte kunde förklara hur man får bakgrunden på en bild mer suddig och motivet i fokus. Och har tänkt att lägga upp detta inlägget mycket tidigare men vet inte varför det inte har blivit av innan. Bättre sent än aldrig antar jag, right?

Bländaren fungerar att destu mindre bländartal man väljer destu mer öppnar bländaröppningen sig (kamera linsen). Villket gör så att kameran släpper in mer ljus. Men det släpper inte bara in mer ljus utan man får också kortare skärpedjup. Skärpedjup är hur mycket av bilden som ska vara i fokus och hur långt fokusen ska ta med av bilden. Det betyder att destu mindre bländartal man väljer destu mer suddig bakgrund får du. Ungefär så här fungerar det ↓

Bländare beskrivs F/ och sen bländartalet. För att ställa in bländaren själv så kan du välja läget A eller AV (beror vilken kamera du har). Där ställer du in bländaren och iso:n själv och kameran väljer en passande slutartid. Eller så kan du använda M, manuellt läge. Då ställer du in allt själv för egen önskning alltså bländaren, iso:n och slutartiden. 

Jag var ute och tog några exempel:

Om ni har fler frågor så kan ni bara ställa dom i kommentars fältet

Kommentarer
Pappa peter

Bra förklarat. Skoj att lära sig lite nytt och bra e exempel bilder

2013-06-12 @ 22:44:42
Malin

åh, vad roligt inlägg! Så kul att lära sig sånt man innan inte vetat hur det fungerat :)

Svar: Roligt att du gillar det! Ge gärna fler förslag om du undrar något :)
filippa Lundgren

2013-06-13 @ 07:08:48
URL: http://malintorstensson.blogg.se
Anonym

Lägg gärna upp fler foto tips

Svar: tänkt göra det.., men behöver mer tips på saker som jag kan lära er. Så om det är något du undrar.., skicka iväg en kommentar vet ja :) kram
filippa Lundgren

2013-06-13 @ 17:30:34